dc.description.abstract |
În limbajul curent se vorbeşte de constituţie, cum ar fi cea a fiinţei umane sau cea a materiei;
în literatura de specialitate s-a arătat, că „dacă transportăm această noţiune în domeniul ştiinţelor
sociale, vom constata cu uşurinţă, că fiecare grup, plecând din momentul în care el se diferenţiază,
posedă o organizare determinată, adică o constituţie” [23, p.81].
În funcţie de concepţiile şi interesele politice, care s-au confruntat de-a lungul ultimelor două
secole, sfera şi conţinutul date noţiunii de „constituţie” au suferit mutaţii, uneori esenţiale, astfel
încât trăsături caracteristice, considerate la început inerente ei, au încetat de a mai fi luate în
considerare ulterior. Pe de altă parte, chiar şi căile procedurale prin care sunt stabilite normele, ce
formează în ansamblul lor constituţia, diferă în timp şi spaţiu, ceea ce face ca orice definiţie bazată
pe un criteriu formal (adică pe luarea în considerare a procedurii de adoptare a lor) să rişte să
nu acopere întreaga realitate a dreptului comparat. Din acest considerent, o corectă înţelegere a
noţiunii de constituţie nu este posibilă decât prin plasarea ei în contextul dezvoltării istorice a sferei
şi conţinutului său.
Cuvântul „constituţie” provine din limba latină, în care însemnă „aşezare cu temei”, „starea
unui lucru” [10, p. 45]. |
en_US |