Abstract:
Autorii şi-au propus să investigheze în cadrul articolului de față specificul formării profesionale
la școala de miliție din oraşul Chişinău în perioada anilor 1940-1965, particularitățile activității
bibliotecii acestei instituții de învățământ și impactul procesului de studii specific acestei școli
asupra conștiinței absolvenților. Astfel, se constată că școala de miliție avea nevoie de literatură
ideologică, editată la comanda regimului totalitar comunist. Literatura era cenzurată și expediată
centralizat de către structurile ierarhic superioare, responsabile de sistemul de învățământ,
către instituțiile subordonate. Potrivit autorilor, educația ideologică a cursanților în cadrul acestei
instituții era o sarcină prioritară a cadrelor didactice. Totodată, în timpul studiilor cursanții participau
la manifestări cultural-artistice și ideologice conform programelor coordonate cu autoritățile
sovietice de la Moscova. Scopul era de a educa loialitatea cadrelor tinere și de a-i instrui să lupte
pentru a anihila orice tip de rezistență antisovietică manifestată de basarabeni. În timpul orelor teoretice
și practice, lectorii urmăreau scopul de a convinge cursanții că teroarea și abuzurile comise
de către organele represive sovietice împotriva localnicilor sunt legale.
Description:
În: Legea și viața, nr. 3 (375) 2023, Chișinău, 2023, p. 7-22. ISSN 2587-4365.